Inmiddels een jaar geleden, gebeurde er iets vreselijks op de wereld. Niemand zag het aankomen, maar het was er echt. Een heuse wereldwijde pandemie. Dit is al eens eerder voorgekomen, we kennen bijvoorbeeld allemaal de Mexicaanse en Spaanse griep, of de varkensgriep. Maar hoe gaan we hiermee om? En dan vooral gericht op kinderen en het onderwijs?
Thuisonderwijs
Vorig jaar in Maart moesten we er voor de 1e keer aan geloven. De scholen gingen dicht, maar het onderwijs moet doorgaan. Dit is natuurlijk geen beslissing die makkelijk genomen wordt. De ouders begrijpen het, maar zitten ook met de handen in het haar. Ouders weten niet precies waar de kinderen mee bezig zijn op school en weten dus ook niet hoe ze dit het beste aan kunnen pakken. Ouders willen heel graag, maar waar beginnen we? Vooral met meerdere schoolgaande kinderen, hoe pak je dit aan? Heel veel vragen dus, maar ouders zijn het zo goed als unaniem eens, de kinderen moeten thuisblijven! Inmiddels zitten we alweer in Maart en gaan de basisschoolkinderen na een 2e sluiting van de scholen, weer dagelijks naar school. Maar het voortgezet onderwijs dan? Op 1 Maart 2021 mochten de meeste voortgezet kinderen ook hun lessen weer op school hervatten. De overheid hanteert nog steeds strenge maatregelen maar veel partijen pleiten voor heropening van de samenleving en dus ook de scholen via alternatieven.
Is het veilig op school?
Deze vraag zal door iedereen ander beantwoord worden. Veel ouders zien het eigenlijk nog niet zitten, maar houden het thuisonderwijs ook niet langer vol. Leerlingen lopen achterstanden op, maar weegt het onderwijs eigenlijk af tegen gezondheid? Alle ouders zullen hier volmondig NEE op zeggen, maar hoe dan verder? Volgens deskundige; Jaap van Dissel, is het veilig voor kinderen om naar school te gaan. Kinderen brengen het virus minder sneller over en worden minder ziek.
De consequenties volgens leraren
De leraren lopen vooral aan tegen punten als onbereikbare ouders, ouders die zelf sociaal iets minder sterk zijn en kinderen die niet op de afgesproken tijden, online verschijnen. Leraren hebben zelf natuurlijk ook heel veel werk, denk bijvoorbeeld eens aan het voorbereiden van een hele week les, de materialen bij elkaar zoeken zodat alle kinderen hun boeken, schriften en stencils thuis hebben, aanwezig zijn voor leerlingen op afgesproken tijden en zo goed als altijd aanwezig zijn voor de ouders die vragen hebben. De leerkrachten hebben ook weinig zicht op hoe het er thuis aan toe gaat en of de kinderen alle stof wel maken, lezen en leren. Ook is het voor de leerkrachten niet langer mogelijk om de kinderen 1 op 1 hulp te kunnen bieden indien nodig.
De consequenties volgens ouders
Volgens ouders lopen de problemen van het ene uiterste in het andere uiterste. Een willekeurig gezin met 2 leerkrachten en 3 schoolgaande kinderen ervaart bijvoorbeeld de volgende problemen; Moeder is leerkracht in het beroepsonderwijs, vader in het basisonderwijs. De jongste mag niet naar school omdat ze hooikoorts heeft en hiervoor een verklaring nodig heeft van de huisarts. De oudste volgt beroepsonderwijs en de begeleider is positief getest, waardoor de oudste zoon nu ook in quarantaine moet. Het middelste kind van dit gezin volgt de Havo en mocht ook eindelijk zijn studie hervatten op 1 Maart. Deze Havo student is normaal gesproken een uitblinker, maar ook hij heeft moeite om dit niveau vast te houden. Hierdoor moet hij nu in de laatste maanden, extra hard werken om dit jaar met een positief resultaat af te kunnen ronden.