Home Baby Slaapregressie bij je baby: is het een fase?

Slaapregressie bij je baby: is het een fase?

door Just mama
Slaapregressie bij baby en kindje van 1 of 2 jaar

Een slaapregressie?!? We maken het allemaal mee met onze baby’s en kinderen: denk je op het gebied van slaap eindelijk het juiste ritme te pakken te hebben en dan gaat het ineens mis. Je baby of kind wordt ineens vaker en langer wakker gedurende de nacht en de dutjes overdag verlopen spontaan moeizamer. Wat is er dan aan de hand? De kans is groot dat je kindje te maken heeft met een…jawel.. slaapregressie.

Wat is een slaapregressie?

Een slaapregressie is een periode waarin je baby of kindje die voorheen goed sliep, ineens tijdelijk minder (goed) slaapt. Eigenlijk gebruiken we de term regressie liever niet, maar noemen we het liever progressie. Je baby of kindje slaapt namelijk minder doordat hij/zij bepaalde mijlpalen bereikt.

De duur van een slaapregressie varieert. Sommige ouders merken slechts enkele dagen en nachten slechtere slaap op, anderen geven aan dat hun kindje een paar weken lang meer onrust laat zien. We kunnen dus inderdaad stellen dat een slaapregressie een fase is en dat het slaapgedrag zich gelukkig wel weer hersteld. Goed om te weten: slaapregressies hangen niet samen met de mentale sprongen uit ‘Oei, ik Groei!’. Wel komen beide op redelijk voorspelbare momenten voor en bij zowel sprongen als slaapregressies maakt je kindje een iets moeilijkere periode door.

Wanneer doet een slaapregressie zich voor bij jouw baby?

4 maanden

Je baby is 4 manden oud en slaapt ineens slechts. Welkom bij je eerste slaapregressie! De eerste regressie doet zich voor rond de leeftijd van 4 à 5 maanden. Deze vindt plaats doordat je baby het onderscheid leert maken tussen zichzelf en jou. Ook maken ze meer onderscheid tussen de diepe en de lichte slaap waardoor de overgang van de lichte naar de diepe slaap moeilijker kan verlopen.

Just Mama blog

8 – 9 maanden

Deze slaapregressie wordt ook weer veroorzaakt door ontwikkeling. Het kruipen zet door en sommige kindjes trekken zichzelf naar een staande positie. Ook beginnen ze met categoriseren, de opstap naar het leren van taal. Omdat dit ook de leeftijd is dat je kindje begint te begrijpen dat niet alles hetzelfde is, speelt hier ook een nieuwe fase qua hechting. Rond de achtste of negende maand komt het derde dutje geleidelijk te vervallen.

12 maanden

Rond de eerste verjaardag tref je deze slaapregressie doordat de taalontwikkeling zich doorzet. Ook mobiliteit speelt een rol, want sommige kindjes beginnen op deze leeftijd met lopen.

18 maanden

Je kindje  van 18 maanden – inmiddels al een echte dreumes – begint de taal steeds beter door te krijgen en maakt rond deze leeftijd ook de overgang van 2 dutjes naar 1 dutje overdag. Verlatingsangst kan hier weer gaan pieken en driftbuien kunnen zich ook ineens voordoen.

2 jaar

Zo rond de 2 jaar breekt bij jouw kindje weer een nieuwe fase aan. Dit is de fase die draait om ‘ik ben 2 en ik zeg nee’. Ze begrijpen oorzaak en gevolg steeds beter en zijn zich heel bewust van het feit dat ze keuzes kunnen maken.

Tips om een slaapregressie te overleven

Slaapregressies zijn geen pretje, de mijlpalen die je kindje bereikt wel! Blijf, hoe moeilijk dan ook, deze vooruitgang voor ogen houden en blijf consistent reageren tijdens de slaapregressies. Zorg ervoor dat je je kindje voldoende gelegenheid geeft om te slapen en voorkom het ontstaan van slaapassociaties (in slaap wiegen, voeden etc.). Slaapregressies zijn namelijk vaak de aanzet tot slaapassociaties, omdat we op deze momenten juist van alles uit de kast trekken om onze kindjes in slaap te krijgen. Kijk wat je kunt doen om je kindje toch zo zelfstandig mogelijk in slaap te laten vallen. Een paar extra tips:

  • Wees flexibel: slaapregressies zijn tijdelijk en dus kan het tijdelijk nodig zijn om je schema flexibel aan te passen aan de behoeften van je baby of kind
  • Geef extra veel knuffels en liefde, juist in deze moeilijke tijd voor je kindje
  • Vraag hulp aan een eventuele partner, verdeel bijvoorbeeld ‘nachtdiensten’
  • Accepteer tijdelijk dat je baby of kind wellicht om extra voedingen vraagt gedurende de nacht
  • Help je kindje ontspannen door bijvoorbeeld een heerlijk warm badje of een rustgevende massage
  • Vervroeg de bedtijd van je kindje. De meeste kindjes zijn klaar om te slapen tussen 18.00 uur en 19.30 uur

 

Leer meer over slaapregressie en andere slaap tips voor je kindje


You may also like

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in en ontvang 1x per maand

een mail met de nieuwste tips voor je kindje!